الزام به اخذ پایان کار در ساختمان و نمونه دادخواست آن

پایان کار ساختمان

پایان کار ساختمان

گواهی پایان کار ساختمان، سندی است که پس از به اتمام رسیدن عملیات ساخت و ساز، با توجه به شناسنامه فنی ملک، توسط شهرداری صادر می‌شود. این گواهی نشان می‌دهد که ساختمان ساخته شده مطابق با مقررات فنی و شهرسازی است و از نظر شهرداری و سازمان نظام مهندسی، مورد تأیید است.

برای دریافت گواهی پایان کار، سازنده باید به شهرداری مراجعه کرده و برای دریافت گواهی پایان کار ساختمان درخواست بدهد. پس از درخواست صدور پایان کار، شهرداری مطابقت داشتن ساختمان احداث شده با قوانین و مقررات را بررسی می‌کند.

در صورتی که به هر علتی گواهی پایان کار برای ساختمانی صادر نشده باشد، نمی‌توان هیچ گونه نقل و انتقالی در رابطه با آن ملک را در دفاتر اسناد رسمی انجام داد. به بیان ساده‌تر، برای دریافت سند مالکیت و انتقال دادن آن به غیر، وجود گواهی پایان کار ساختمان لازم و ضروری است.

چه مدارکی برای درخواست گواهی پایان کار لازم است؟

برای درخواست گواهی پایان کار ساختمان، مدارک زیر لازم است:

  1. فرم درخواست پایان کار: این فرم شامل شروع، پیشرفت و اتمام عملیات ساخت و ساز است که توسط مهندس ناظر تأیید شده است.
  2. اصل شناسنامه و کارت ملی مالک یا وکیل آن‌ها (همراه داشتن اصل وکالت‌نامه).
  3. ارائه اصل پروانه ساخت ساختمان (آخرین مدرکی که از شهرداری برای عملیات ساخت اخذ شده است).
  4. گواهی عدم خلافی و رسید پرداخت جریمه آن‌ها در صورت وجود.
  5. اصل و کپی سند مالکیت.
  6. در صورت فوت مالک، اصل و کپی انحصار وراثت و کپی مدارک شناسایی ورثه.
  7. اصل و کپی فیش پرداخت عوارض نوسازی سالیانه.

لطفاً توجه داشته باشید که این فهرست ممکن است بسته به شهرداری محلی شما متفاوت باشد. برای اطلاعات دقیق‌تر، بهتر است با شهرداری محلی خود تماس بگیرید.

مراحل دریافت گواهی پایان کار ساختمان

برای دریافت گواهی پایان کار ساختمان، مراحل زیر را باید طی کنید:

تشکیل پرونده: برای تشکیل پرونده، مدارک لازم باید در دسترس باشند و در هنگام شکایت باید مالک یا وکیل وی همراه باشد.

بازدید از محل و صدور پایان کار: کارشناسان فنی پس از تشکیل پرونده، ثبت پرونده در دبیرخانه و دریافت کد رهگیری، نوبتی را برای بازدید از املاک از شهرداری تعیین می‌کنند۱٫ زمانی که کارشناس فنی از سازه بازدید کرده و گزارش تهیه می‌کند، مهندس ناظر و مالک، صاحب سند یا وکیل وی باید دارای مدرک شناسایی و فرم تکمیل شده گزارش شروع، پیشرفت و اتمام عملیات ساختمانی باشند.

تعیین تخلف: در صورت وجود تخلف در ملک به دلیل عدم رعایت نقشه و سازه، عدم رعایت موارد مربوط به آتش نشانی و خدمات ایمنی، پرونده به کمیسیونی به نام کمیسیون ۱۰۰ سپرده می‌شود. در صورت وجود مغایرت در طرح و سازه و عدم رعایت مباحث مربوط به ایمنی، باید نسبت به رفع آن یا پرداخت جریمه اقدام شود.

لطفاً توجه داشته باشید که این فهرست ممکن است بسته به شهرداری محلی شما متفاوت باشد. برای اطلاعات دقیق‌تر، بهتر است با شهرداری محلی خود تماس بگیرید.

مراحل دریافت گواهی پایان کار ساختمان های قدیمی

برای انتقال  سند یک ساختمان یا ملک قدیمی و کلنگی ، باید پایان کار جدید گرفت. داشتن پایان کار جدید برای ساختمان های کلنگی با عمر ۲۹ سال یا بیشتر لازم است.

دریافت پایان کار ساختمان قدیمی،

۱- اکثر ساختمان های کلنگی دارای پایان کار قدیمی هستند. به سادگی و با تحویل مدارک قدیمی میتوان درخواست گواهی پایان کار جدید داد تا صادر شود. نیازی به وجود برگه اتمام عملیات ساختمانی در بین مدارک تحویلی برای دریافت گواهی پایان کار وجود ندارد.

۲- برخی از ساختمان های قدیمی و کلنگی دارای سند و پایان کار قدیمی هستند، اما مالک در آن ها تغییراتی ایجاد کرده است؛ به طور مثال  یک یا دو طبقه به ساختمان ویلایی اضافه کرده است. برای انجام این تغییرات  به مجوز شهرداری نیاز است. در صورتی که مالک برای این تغییرات  را نداشته باشد، باید با در اختیار داشتن تمامی مدارک گفته شده برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان، به شهرداری مراجعه کند. سپس پرونده ساختمان به کمیسیون ماده ۱۰۰ یا کمیسیون داخلی شهرداری ارجاع داده می شود و جریمه ای برای آن تعیین می شود. پس از پرداخت جریمه، پایان کار جدید صادر می شود.

۳- ساختمان های قدیمی ای که بدون هیچ گونه مجوز و پایان کار و یا حتی سند ساخته شده اند. گرفتن پایان کار جدید برای ساختمان های قدیمی و کلنگی با این شرایط سخت است و فرایند قانونی پیچیده ای دارد.

هزینه پایان کار ساختمان چقدر است؟

هزینه دریافت گواهی پایان کار ساختمان قدیمی بستگی به متراژ ساختمان دارد و متغییر است. لطفاً توجه داشته باشید که علاوه بر این هزینه، باید هزینه‌های مربوط به عوارض و پسماند را نیز تسویه کرده باشید.

مدت اعتبار گواهی پایان کار ساختمان

گواهی پایان کار ساختمان، که پیش نیاز دریافت سند از اداره ثبت اسناد است، دارای محدودیت زمانی نیست و با دریافت آن در هر زمان می‌توان برای دریافت سند مالکیت اقدام کرد۱۲٫ لطفاً توجه داشته باشید که این اطلاعات ممکن است بسته به قوانین محلی متفاوت باشد و برای اطلاعات دقیق تر، بهتر است با مراجع محلی خود تماس بگیرید.

در صورت گم شدن  گواهینامه پایان کار، چه باید کرد؟

در صورت گم شدن  گواهی پایان کار ساختمان، باید به شهرداری مراجعه کنید و درخواست صدور مجدد گواهی را ارائه دهید. ممکن است برای این کار نیاز به ارائه مدارکی مانند سند مالکیت زمین یا سازه‌ای که پیش از ساخت در زمین وجود داشته باشد. همچنین ممکن است برای صدور مجدد گواهی، بازدید کارشناس فنی از ساختمان لازم باشد.

مرجع صالح برای رسیدگی به دعوی الزام به اخذ پایانکار

مرجع صالح جهت رسیدگی به دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمانبا توجه به ماده ۱۲ قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی، دعوای الزام سازنده به اخذ گواهی پایان کار ساختمان در دادگاه محل وقوع مال غیرمنقول قابل طرح می باشد.

نمونه دادخواست

خواسته: تقاضای صدور رای مبنی بر الزام خوانده به اخذ پایانکار

خواهان: …

خوانده: …

دلایل و منضمات: قرارداد- برگه عدم حضور فروشنده در دفتر خانه- اظهارنامه وعنداللزوم استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک

عند اللزوم ارجاع امر به کارشناسی

شرح دادخواست:

ریاست محترم دادگاه عمومی …

با سلام و احترام

به استحضار می رساند اینجانب به موجب قرارداد …………. مورخ …../……/…… پلاک ثبتی ………. واقع ………….. را از خوانده خریداری نموده و علیرغم آن که برابر قرارداد و عرف متداول مشارالیه ملزم به تهیه پایان کار ساختمان جهت فراهم نمودن موجبات انتقال رسمی مورد معامله بوده از انجام این تکلیف خودداری و مراجعات مکرر به وی نیز کارساز نبوده لذا از دادگاه محترم استدعا دارد خوانده را به اخذ پایان کار ساختمانی محکوم نماید.

با تشکر و تجدید احترام

دادخواست الزام به اخذ پایان کار باید از طریق دفتر خدمات قضایی و به صورت الکترونیک به دفتر مرجع صالح به رسیدگی به دعوا ارسال گردد و پس از بررسی شرایط دادخواست در صورتی که ایرادی بر آن وارد نباشد دادگاه اقدام به رسیدگی و صدور رای مقتضی می نماید.

صورت مجلس تفکیکی

سندی است که توسط اداره ثبت اسناد و املاک صادر می‌شود و مشخصات قسمت‌های تفکیکی یک ساختمان را مشخص می‌کند. پس از ساخت یک آپارتمان، تمام قطعات آن به صورت مشاع هستندبرای اینکه بتوان برای هر واحد به صورت جداگانه سند اخذ کرد، لازم است مشخصات هر یک از واحدها، قسمت‌های دیگر شامل پارکینگ و انباری و قسمت مشاعات مشخص شوند.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.

این مطالب را از دست ندهید ***

الزام به تنظیم سند رسمی ملک

نکاتی که باید درباره خرید و فروش املاک وکالتی بدانید

نکات حقوقی تنظیم مبایعه نامه برای خریدار و فروشنده

اجرت المثل اموال + نمونه دادخواست و نمونه رای

برای اطلاعات بیشتر می توانید با وکیل ملک در ارتباط باشید.

گروه وکلای دادشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *