سفته و مطالبه وجه سفته + نمونه دادخواست

سفته چیست؟

سفته یا فته طلب، سندی تجاری است که بر اساس آن شخصی (صادرکننده ) تعهد می‌کند مبلغ معینی را در زمان معین یا عندالمطالبه به دیگری (گیرنده ) بپردازد. از جمله اسنادی است که بانک‌ها هنگام پرداخت وام از وام‌گیرنده دریافت می‌کنند و در معاملات بازرگانی نیز کاربرد دارد.

صدور سفته 

برای صدور سفته تضمینی، ابتدا باید قراردادی بین صادرکننده و گیرنده به امضا رسیده باشد. سپس صادرکننده می‌تواند با توجه به شرایط قرارداد، آن را صادر کند.

برای تبدیل چک به سفته تضمینی، ابتدا باید قراردادی بین صادرکننده و گیرنده به امضا رسیده باشد. سپس صادرکننده می‌تواند با توجه به شرایط قرارداد، سفته تضمینی را صادر کند.

ماده های قانونی

ماده ۳۰۷ قانون تجارت

فته‌طلب سندی است که به موجب آن امضاکننده تعهد می‌کند مبلغی در موعد معین یا عندالمطالبه در وجه حامل یا شخص معین و یا به‌حواله‌کرد آن شخص کارسازی نماید.

ماده ۳۰۸ قانون تجارت

فته‌طلب علاوه بر امضاء یا مهر باید دارای تاریخ و متضمن مراتب ذیل باشد:

۱) مبلغی که باید تادیه شود با تمام حروف.

۲) گیرنده وجه.

۳) تاریخ پرداخت.

ماده ۳۰۹ قانون تجارت

تمام مقررات راجع به بروات تجارتی (‌از مبحث چهارم الی آخر فصل اول این باب) در مورد فته‌طلب نیز لازم‌الرعایه است.

سفته
نمونه عکس سفته

أنواع 

نوعی ابزار مالی است که به صورت نوشتاری و برای تضمین پرداخت یک مبلغ به صاحب آن، از طرف یک شخص حقیقی یا حقوقی صادر می‌شود. انواع آن شامل تضمینی، بدون پوشش، بانکی و قابل تبدیل به پول نقد هستند.

سفته تضمینی، نوعی است که در آن بانک به صاحب آن تضمین می‌دهد که در صورت عدم پرداخت مبلغ آن، خود به جای صادرکننده پرداخت خواهد کرد. برای تضمین تعهدات قراردادی، می‌توان از سفته تضمینی استفاده کرد.

سفته بانکی سندی است که به موجب آن امضاء کننده متعهد می‌شود تا مبلغی را در موعد معین یا عندالمطالبه در وجه حامل یا شخص معین یا به حواله کرد او بپردازند. علاوه بر امضاء یا مهر، متعهد باید مشخص کننده مبلغ تعهد شده، گیرنده وجه و تاریخ نیز باشد.

واخواست نامه 

واخواست به معنی مطالبه رسمی وجه سفته ای که در تاریخ سررسید پرداخت نشده است می باشد که از این طریق صادرکننده و سایر متضامنین آگاه می شوند که دارنده جهت وصول طلب خود اقدامات قانونی را انجام داده است. برای واخواست باید تا ۱۰ روز پس از سررسید تاریخ سفته و یا ۱۰ روز پس از ابلاغ اظهارنامه در خصوص آن عندالمطالبه به دادگستری مراجعه کرده و برگه های چاپی مخصوص واخواست را تکمیل نمایید تا از این طریق واخواست شما وارد دایره واخواست دادگستری شود.

واخواست سفته
واخواست

چگونه می‌توان وجه سفته را مطالبه کرد؟

برای مطالبه وجه سفته، گیرنده باید به صادرکننده اعلام کند که صادرکننده به تعهدات قراردادی خود عمل نکرده است و باید وجه سفته را به گیرنده پرداخت کند. در صورتی که صادرکننده به این تعهد عمل نکرد، گیرنده می‌تواند با تقدیم دادخواست به دادگاه، از صادرکننده مطالبه وجه آن را از طریق دادگاه انجام دهد.

خسارت تاخیر تادیه از چه زمانی آغاز می شود؟

به طور مثال اگر تاریخ سررسید سفته سال ۱۴۰۰ باشد و دارنده در سال ۱۴۰۱ واخواست را انجام دهد، خسارت تاخیر تادیه از سال ۱۴۰۱ یا همان زمان واخواست به او تعلق خواهد گرفت . همین طور اگر بوسیله اظهارنامه مبلغ سفته به توسط دارنده مورد مطالبه واقع شود از تاریخ اظهارنامه خسارت محاسبه می گردد .

نمونه دادخواست مطالبه وجه سفته

خواهان …. 

خوانده….

وکیل……

مطلع/ گواه…..

خواسته:

مطالبه وجه سفته(مطالبه وجه سفته مقوم به….به انضمام کلیه خسارات قانونی و حق الوکاله وکیل با قرار تأمین خواسته و اجرا قبل از ابلاغ به مبلغ ….. ریال)

اعسار از پرداخت هزینه دادرسی(اعسار از پرداخت هزینه دادرسی با توجه به پیوست ابرازی)

تامین خواسته(به جهت عدم تضضیع حق موکل اجرا قبل از ابلاغ)

مطالبه خسارات دادرسی

مطالبه خسارت تاخیر تادیه

دلایل  و منضمات

  1. شهادت شهود و مطلعین:
  2. کپی مصدق سفته به شماره……مورخ ……
  3. جلب نظر کارشناس
  4. تصویر وکالت نامه به شماره ….. مورخ ….. میزان تمبر مالیاتی به مبلغ …..ریال باطل شد
  5. وکالت نامه به شماره ……… مورخ …………. ضمیمه گردید.
  6. سفته شماره ………. سررسید ………………
  7. ظهر سفته به شماره ……….
  8. واخواست نامه
  9. استشهادیه محلی

شرح دادخواست

به نام خدا

ریاست محترم دادگاه عمومی و حقوقی شهرستان …….

احتراما به وکالت از خواهان به استحضار می رساند:

۱- خوانده فوق به موجب یک فقره سفته به شماره ……… به مبلغ ……….. ریال معادل ………. تومان به موکل بدهکار می باشد که علیرغم مراجعات مکرر حاضر به پرداخت دین و بدهی خود نمی باشد علیهذا از دادگاه محترم صدور حکم بر محکومیت وی به پرداخت مبلغ یاد شده و با توجه به اینکه در موضوع اختلاف موکل با خوانده مبنی بر پرداخت وجه سفته، تامین خواسته از اموال خوانده ضرورت داشته تا پس از رسیدگی و صدور حکم در دعوی اصلی امکان اجرای آن فراهم باشد لذا با تقدیم دادخواست حاضر صدور قرار تأمین خواسته به جهت عدم تضضیع حق موکل اجرا قبل از ابلاغ  و خسارت تاخیر تادیه از تاریخ واخواست سفته لغایت تاریخ اجرای حکم به انضمام هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل مورد استدعا می باشد.

ادامه :

۲- نظر به اینکه موکل اینجانب به لحاظ توانایی پرداخت هزینه دادرسی مربوط به دادخواست تقدیمی به طرفیت به خواسته را ندارد لذا با توجه به مستندات ابرازی ، رسیدگی و صدور حکم بر معافیت و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مورد استدعا می باشد.

با تشکر

به انضمام هزینه ی دادرسی

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید. 

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا شما را تا حدودی سفته و مطالبه وجه آن  آشنا کنیم. و مدارک لازم و همچنین مراحل رو قدم به قدم بررسی کنیم. در صورتی که شما عزیزان در این حوزه نیاز به مشاوره و راهنمایی های بیشتری دارید می توانید با ما در ارتباط باشید.

این مطالب را از دست ندهید ***

برای اطلاعات بیشتر می توانید با وکیل ملک در ارتباط باشید.

گروه وکلای دادشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *