چگونه پایان کار ساختمان بگیریم؟ + مراحل دریافت آن

سلام خدمت همه‌ی شما همراهان عزیز. خیلی خوشحالم که با یکی دیگر از مقالات کاربردی و مفید از سایت وکیل ملک در خدمت شما عزیزان هستم. حتما شما هم مطلع‌اید که بعد از اتمام ساخت یک ملک نیاز به انجام یک سری اقدامات است. دریافت پایان کار یکی از مراحل اتمام ساخت بنا است. همان طور که برای شروع نیاز به مجوز پروانه‌ ساختمان است، بعد از اتمام عملیات در صورت مورد تایید بودن ملک و عدم بدهی به شهرداری، این سازمان مدرکی تحت عنوان پایان کار به مالک ارائه می‌دهد. در این مقاله قصد دارم شما را با این مجوز بیشتر آشنا کنم. همچنین به بخشی از سوالات و ابهامات شما در این زمینه پاسخ خواهم داد. با من همراه باشید.

 

پایان کار ساختمان چیست؟

همان طور که در مقدمه عرض کردم بعد از اتمام کار ساختمان نیاز به این مجوز است. به نوعی مدرکی است که با توجه به شناسه‌ی فنی مالک صادر می‌گردد. مالک دقیقا زمانی می‌تواند اقدام به دریافت این مجوز کند که یک بنا کاملا آماده شده باشد. از تمامی ابعاد آماده‌ی فروش و برای زندگی آماده است. قسمت داخل و خارج بنا، فضای بیرون کامل ساخته شده‌اند. در این زمان یا مالک قصد دارد شخصا در آن بنا ساکن شود یا اینکه بفروشد و یا به شخص دیگری اجاره دهد. در هر سه حالت باید این مجوز دریافت گردد. مراحل دریافت پایان کار هیچ ارتباطی به نوع کاربرد از ملک ندارد. برخی افراد به این خاطر که ملک را ارزان‌تر بفروشند این مجوز را دریافت نمی‌کنند. در صورتی که فروش بدون این مجوز امری غیری قانونی است و خطرات و دردسرهای زیادی برای فروشنده به همراه دارد.

 

 

مراحل دریافت پایان کار برای ساختمان

  1. تهیه مدارک لازم برای دریافت این مجوز
  2. مراجعه به شهرداری و تشکیل پرونده انجام دو اقدام : ۱٫ مراجعه به مسئول بازرسی ملک و رزرو نوبت برای بازرسی ۲٫ انجام مراحل بازرسی ملک توسط کارشناسی در این مرحله
  1. تعیین خلافی یا هرگونه بدهی برای ساختمان ساخته شده
  2. تهیه فرم پیش‌نویسگواهی پایان کار ساختمان از سوی بازرس (صدور تایید رئیس بازرسی)
  3. تکمیل مراحل پایانی، تایید گواهی و دریافت امضای رسمی توسط ریاست، معاونت و افرادی که بایدگواهی پایان کار را امضا کنند .

 

مدارک لازم جهت اخذ گواهی پایان کار

۱- اصل و کپی سند مالکیت

۲- اصل و کپی شناسنامه وکارت ملی

۳- درصورت فوت مالک اصل و کپی انحصار وراثت و کپی مدارک شناسایی ورثه

۴- اصل و کپی فیش عوارض نوسازی سالیانه

۵- اصل و کپی فیش آب، برق، گاز، تلفن

۶- ارائه کارت سازه، برگه اتمام عملیات ساختمانی و کلیه گزارشات مرحله‌ای و همچنین تادییه استاندارد برای آسانسور در ملک‌های نوساز

۷- اصل و کپی پروانه ساختمانی

۸- نقشه معماری ملک دارایی مهر شهرداری منطقه به همراه سی دی

 

مراجعه به شهرداری و تشکیل پرونده

بعد از اتمام ساخت ملک و تهیه‌ی مدارک باید به شهرداری مراجعه کنید. فرم درخواست پایان کار را دریافت و تکمیل کنید. اگر اقدام شما مرتبط به نوسازی بوده، باید عوارض آن را پرداخت کنید. به یاد داشته باشید که رسیدی که دریافت کردید را حتما نگه دارید. با توجه به سند مالکیت، به شهردار درخواست می‌دهید که دستور ثبت شماره و تاریخ در دبیرخانه و زمان بازدید کارشناس دفتر فنی را تعیین کند. زیرا شما به تایید و مدارک بازدید کارشناس دفتر فنی و شهردار نیاز دارید و باید از ساختمان تمام شده بازدید کنند. در این مرحله باید این اقدامات صورت گیرد: کارشناس دفتر فنی شهرداری از ساختمان بازدید کند. کارشناس شهرداری از محل و تنظیم گزارش وضع موجود بازدید کند. به یاد داشته باشید در این مرحله حتما فرم تکمیل‌شده گزارش عملیات روند اجرای ساختمان از سوی مهندس ناظر. راستی، مدارک شناسایی‌تان را نیز همراه داشته باشید.

 

تعیین خلافی یا هر گونه بدهی مربوط به ساختمان

بعد از ارائه‌ی مدارک پایان کار بنا و صدور نظر کارشناس باید اگر بدهی یا خلافی‌ ساختمان دارد پرداخت کنید. ملک شما به قسمت محاسبات می‌رود. موارد مورد نیاز در این مرحله: رسید عوارض، گزارش ناظر در مرحله‌ی اتمام، برگ‌ اتمام بنا می‌باشد. (برگ اتمام بنا شامل: پیش‌نویس پایان‌کار و تایید رئیس بازرسی می‌باشد.) اگر ساختمان تخلف یا بدهی داشته باشد، باید در کمسیون داخلی و ماده‌ی ۱۰۰ مورد برسی قرار گیرد. در این مرحله با درخواست کتبی در مدت ۱۰ روز از مالک اصلی در ارتباط با بدهی یا خلافی توضیح می‌خواهند. سپس در این باره تصمیم گرفته می‌شود.

 

 تهیه فرم پیش‌نویس گواهی پایان کار ساختمان از سوی بازرس

بعد از مرحله‌ی تعیین خلافی یا جریمه، تأیید رئیس بازرسی، معاون شهرسازی و شهرداری صادر  می‌گردد و به دبیرخانه شهرداری منطقه ارائه می‌شود. اگر مالک جریمه‌ را پرداخت کند، عملیات تمدید پروانه‌ی ساختمان یا اخذ گواهی پایان کار انجام می‌شود. در صورت عدم پرداخت، پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع و رأی تخریب از سمت کمسیون صادر می‌گردد. (البته که این رأی قابل تجدید نظر است و رأی صادره در دیوان عدالت قابل اعتراض است.) حکم تخریب از طرف شهرداری به مالک ابلاغ می‌گردد. اگر به مدت ۲ ماه تخریب بنا صورت نگیرد، شهرداری اقدام به دریافت هزینه‌ها از مالک می‌کند.

 

چند نکته زیر، را هم در نظر داشته باشید:

  1. در صورتی که ملک در مناطقی بنا شود که شهرداری‌ها مستقر نیستند یا در خارج از محدوده و حریم قانونی شهرها باشد، صدور پروانه احداث ساختمان و گواهی پایان کار ساختمان، به طور کلی باید زیر نظر وزارت کشور (دهیاری‌ها، بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها، استانداری‌ها) صورت گیرد.
  1. الزام به اخذ گواهی پایان کار از اقدامات مهم هر پروژه برای انتقال رسمی سند می‌باشد. به نوعی می‌توان گفت بدون اخذ این گواهی انتقال سند مالکیت ملک در دفتر اسناد رسمی امکان‌پذیر نیست. معمولا گرفتن پایان کار بر عهده‌ی سازنده است.

 

 

مزیت اخذ پایان کار توسط وکیل

آشکار است که مراحل دریافت مجوز پایان کار ساختمان هم توسط مالک اصلی و هم توسط ذینفع قابل اجرا است. اما هم زمان زیادی می‌طلبد و پیچیدگی‌های اداری و حقوقی خاص خود را دارد. مداخله‌ی وکیل در این امر زمان انجام این مراحل را بدون هیچ نوع کارشکنی با هزینه‌ی کمتر کوتاه‌تر می‌کند. مخصوصا اگر ساختمان شما دارای تخلف باشد ارجاع پرونده به کمسیون ۱۰۰ قانون شهرداری صورت می‌گیرد. عبور از دو مانع کمسیون بدوی و تجدید نظر و سپس اعتراض در دیوان عدالت اداری بدون شخص متخصص در این زمینه امری سخت و پیچیده ‌است. همچنین اگر کوچک‌ترین غفلتی از سمت مالک اصلی صورت گیرید رای تخریب بنا یا جریمه‌ی سنگین‌تر صادر می‌گردد. رفع این موانع حتما نیازمند مشورت با شخص متخصص دارد. توصیه می‌کنم در این زمینه حتما از وکیل قانونی استفاده کنید. که در این زمینه ارائه وکالتنامه قانونی با مهر و امضای معتبر، ضرورت دارد.

 

در پایان

در این مقاله نحوه‌ی دریافت پابان کار را به شما همراهان ارائه دادم. همچنین تا حدودی سعی کردم به تمام پیچیدگی و موارد حقوقی این امر اشاره کنم. توصیه می‌کنم برای اخذ این مجوز حتما با مشاور آگاه در این زمینه مشورت کنید. تیم قوی و حرفه‌ای وکیل ملک برای ارائه‌ی خدمات در این زمینه آماده‌ی همکاری با شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button