نمونه قرارداد اجاره، توضیح و نکات اجاره نامه

نمونه قرارداد اجاره نامه - وکیل دعاوی ملکی

اجاره نامه در واقع سندی برای قراردادی است که میان مالک و مستاجر بسته می‌شود. پیش از این، ما در وکیل ملک، مقالاتی را به معرفی اجاره، قوانین و انواع آن اختصاص داده‌ایم. اما از آنجا که اغلب افراد با متن این سند آشنایی کافی ندارند، زمان انعقاد آن، بدون دقت و آگاهی دست به امضا می‌زنند. از این رو ما، در این مقاله، نمونه‌ای از اجاره‌نامه را به صورت تفکیک موضوعی برای شما فراهم آورده‌ایم. این موضوع فهم متن سند را به مراتب آسان‌تر خواهد کرد. به علاوه نکات لازم در هر قسمت نمونه قرارداد اجاره را بازگو خواهیم کرد.

نمونه قرارداد اجاره

اجاره به معنی سپردن مال و منافع حاصل از آن، طی مدت زمان معلوم، به شخص دیگر در ازای مقدار تعیین شده است. از این رو می توان آن را یک عهد و پیمان در نظر گرفت. برای رسمیت بخشیدن به این پیمان از نگاه قانون، نوشتن یک سند یا اصطلاحا قولنامه ضروری خواهد بود. متنی که ما در ادامه به صورت تفکیک شده برای شما آورده‌ایم، در واقع نمونه‌ای از یک اجاره نامه است. این موضوع به این معنی است که متن حاضر کاملا قابل انعطاف است. طرفین قرارداد می‌توانند متن قولنامه‌شان را آن طور که می‌خواهند و شرایطشان ایجاب می‌کند، تنظیم کنند. اما به طور پیش‌فرض شکل کلی این قرارداد به این صورت که بازگو می‌کنیم، می‌باشد.

معرفی قسمت‌های اجاره نامه

همانطور که اشاره کردیم، متن اجاره‌نامه بسیار قابل انعطاف می‌باشد. اما به طور کلی قسمت‌های مهمی در آن وجود دارد که حتما باید به آن‌ها اشاره شود. نمونه قرارداد اجاره حاضر شده در این مقاله نیز این قسمت‌های مهم را با توجه به موضوعشان بازگو خواهد کرد. اشاره به طرفین این پیمان، موضوع، مدت و مقدار اجاره‌بهای تعیین شده در آن از بخش‌های مهمی است که بدون شک باید قسمتی از متن را به آن‌ها اختصاص داد. درضمن در قولنامه‌ی کرایه، باید به این موضوع که مال مورد نظر و منافع آن مدتی در اختیار شخص دیگر قرار دارد اشاره کرد. به علاوه قسمتی از هر نوع قراردادی، به شرط و شروط‌های دو طرف معامله اختصاص می‌یابد. همچنین در قانون مدنی کشورمان قوانینی در‌این‌باره وجود دارد که در قرارداد ذکر می‌شوند. در انتها نیز وجود امضای شاهد‌ها و دو طرف عهد و پیمان به سند حاضر شده، اعتبار خواهد بخشید.وکیل دعاوی ملکی برای اجاره نامه ملکی

دو طرف قرارداد

در اصطلاحات حقوقی، شخصی که مالی را برای مدتی تعیین شده به دیگری واگذار می‌کند، موجر نامیده می‌شود. در قولنامه باید آن شخص به طور کامل معرفی شود. همچنین مستاجر و مشخصات او نیز می‌بایست به طور شفاف ذکر شود. به شخصی که در ازای پرداخت اجاره‌بها، از آن مال بهره‌می‌برد، مستاجر گفته می‌شود. در اجاره نامه دو طرف را می‌توان به صورت زیر معرفی کرد.

متن نمونه
  • شخص حقیقی

آقا/خانم ………….. فرزند ………….. با کد ملی ………….. به شماره شناسنامه ………….. صادر شده از ………….. متولد تاریخ ………….. ساکن ………….. با شماره تماس …………..

  • شخص حقوقی

موسسه/ شرکت ………….. با مدیریت ………….. با شماره ثبت ………….. به آدرس ………….. با شماره تماس …………..

موضوع اجاره نامه

اگر مالی که اجاره داده می شود به طور دقیق معرفی نشود، آن عهد و پیمان از نگاه قانون باطل یا دارای اشکال خواهد بود. از این رو می‌بایست، هنگام تنظیم قولنامه، مشخصات کامل آن مال و تجهیزاتش به طور دقیق ذکر شوند. همچنین کاربرد آن را نیز باید مشخص کرد. برای مثال منفعت حاصل از یک آپارتمان مسکونی با یک واحد مغازه‌ی تجاری متفاوت خواهد بود. این موضوع باید به طور واضح ذکر شود تا از آن مال استفاده‌ی دیگری نشود.

متن نمونه
  • آپارتمان

اجاره شش دانگ یک واحد آپارتمان/ ساختمان در شهر ………….. خیابان ………….. کوچه ………….. با شماره پلاک ………….. در طبقه‌ی ………….. به مساحت ………….. به شماره پلاک ثبتی اصلی ………….. ثبتی فرعی ………….. منطقه ثبتی …………..

  • مغازه

………….. دانگ یک واحد مغازه/ آپارتمان/ ساختمان در شهر ………….. خیابان ………….. کوچه ………….. با شماره پلاک ………….. در طبقه‌ی ………….. به مساحت ………….. به شماره پلاک ثبتی اصلی ………….. ثبتی فرعی ………….. منطقه ثبتی ………….. که بر اساس شماره پروانه ساختمان ………….. مورخ ………….. و گواهی پایان کار به تاریخ ………….. شماره ………….. دارای کاربرد تجاری بوده و برای شغل ………….. اجاره داده می‌شود.

  • تجهیزات و امکانات

۱٫ سرمایشی، گرمایشی: شوفاژ، کولر، سایر
۲٫ آب، برق، گاز، تلفن ثابت به شماره …………..
۳٫ کمد دیواری چوبی، ………….. تعداد لوستر و چراغ، سایر
۴٫ مشاعات: پارکینگ، انباری
۵٫ سایر…………..

مدت زمان قولنامه

به طور کلی اغلب قراردادهای اجاره سالانه می‌باشند. اما زمان آن کاملا به طرفین معامله بستگی دارد و قابل انعطاف می‌باشد. از این رو لازم است به طور واضح در سند اجاره نامه ذکر شود. طبق قانون مستاجر یا موجر دو ماه پیش از اتمام تاریخ قرارداد باید در مورد تمدید آن یا تخلیه به طرف مقابل اطلاع دهند. درخواست تخلیه پیش از موعد قرارداد، غیر از مواردی که در قانون تعیین شده، امکان‌پذیر نمی‌باشد.

متن نمونه

مدت اجاره برابر است با ………….. ماه/ سال که از تاریخ ………….. تا تاریخ ………….. می‌باشد.

مقدار و نحوه پرداخت کرایه

مبلغ اجاره‌بها باید به طور کامل ذکر شود. همچنین باید به مقدار قسط‌بندی شده‌ی آن و زمان مقرر شده‌اش در قولنامه اشاره شود.

متن نمونه

میزان اجاره‌بها جمعا و برای تمام مدت …………..، از قرار ماهانه ………….. که در آخر/اول ماه در ازای اخذ رسید به موجر پرداخت خواهد شد.

روش پرداخت
  • طی ………….. فقره چک/ سفته به موجر پرداخت شود.
  • به حساب …………..شماره ………….. در بانک ………….. به موجر پرداخت شود.
  • سایر روش‌های پرداخت …………..

واگذاری

برای اعتبار قولنامه و کاربرد آن نزد مراجع قانونی باید تاریخ و زمان تسلیم مورد اجاره توسط موجر به مستاجر در متن سند اجاره ذکر شود.

متن نمونه

موجر موظف است در تاریخ ………….. مورد اجاره را با تمام توابع و ملحقات ذکر شده به مستاجر تسلیم کند.

قوانین و شروط طرفین در قرارداد

اجاره‌نامه یک سری شروط پیش‌فرض به همراه دارد که در مقالات قبلی به آن‌ها اشاره شده است. اما همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم اجاره نامه یک قرارداد است و براساس نیاز و خواست طرفین معامله قابل تغییر و انعطاف‌پذیر است. شما به عنوان موجر و گاها مستاجر می‌توانید شرط و شروطی ضمن این قرارداد ذکر کنید که در صورت مکتوب و امضا شدن لازم‌الاجرا خواهد بود. در ادامه چند تا شروط پیش‌فرض قرارداد و چند شرط فرضی را به صورت نمونه ذکر خواهیم کرد.

متن نمونه قوانین پیش‌فرض

مورد اجاره برای استفاده مسکونی واگذار شده و مستاجر نمی‌تواند برای منظور دیگری از آن استفاده کند.

مستاجر طی مدت قرارداد موظف به پرداخت هزینه‌های مصرفی از قبیل قبض‌های آب و برق و گاز خواهد بود.

مستاجر موظف است طی مدت قرارداد هزینه‌های جاری ساختمان مانند حق شارژ را پرداخت کند.

مستاجر حق واگذاری و انتقال مالکیت را نخواهد داشت.

نمونه شروط الحاقی طرفین

موجر شرط می‌کند که جمعیت مستاجرین ………….. تعداد می‌باشد و در صورت اضافه شدن یا باید تخلیه کند یا اجاره‌بها افزایش پیدا می‌کند.

مستاجر شرط می‌کند پرداخت هزینه‌های تعمیرات ساختمان به عهده موجر باشد.

قوانین اجاره

به طور کلی در قانون مدنی کشور ما برای اجاره‌نامه مقرراتی وضع شده که در سند اجاره تنها به تابعیت از آن اشاره می‌شود.

متن نمونه

این قرارداد در باقی موارد تابع قانون مدنی روابط مستاجر و موجر مصوب شده در سال ۱۳۷۶ می‌باشد.

امضا و شاهد

همواره در تمام مسائل حقوقی حضور دو شاهد به آن مسئله یا قرارداد اعتبار قانونی و شرعی می‌بخشد. از این رو لازم است در زمان انعقاد قولنامه نیز دو نفر شاهد حضور داشته باشند. مشخصات این دو شاهد باید در قولنامه ذکر شده و به امضای آن‌ها برسد. به علاوه موجر و مستاجر نیز باید اجاره‌نامه را به امضا برسانند تا نشان‌دهنده‌ی موافقت آن‌ها باشد.

متن نمونه

این سند با حضور دو شاهد منعقد شده است.
شاهد اول: ………….. فرزند ………….. به شماره شناسنامه‌ی ………….. با کد ملی ………….. به نشانی : …………..
شاهد دوم: ………….. فرزند ………….. به شماره شناسنامه‌ی ………….. با کد ملی ………….. به نشانی : …………..

امضا: مستاجر
امضا: موجر
امضا: شاهد اول
امضا: شاهد دوم

نمونه وکیل برای اجاره مکان

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید. 

سخن آخر

اکنون با مطالعه‌ی نمونه قرارداد اجاره ذکر شده، تسلطی نسبی بر قولنامه پیدا کرده‌اید. اما برای اطمینان و آرامش خاطر بیشتر لازم است قرارداد خود را در معاملات ملکی منعقد کنید. به علاوه مشورت با مشاورین حقوقی مطلع از قوانین می‌تواند کمک شایانی برای تصمیم‌گیری درست و دوری از حوادث ناخوشایند باشد. مهدی علیجانی، وکیل پایه یک دادگستری، می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

ین مطالب را از دست ندهید ***

دستور تخلیه و حکم تخلیه

اجاره چیست؟ + قوانین و مقررات دریافت و پرداخت اجاره

عقد اجاره، ذکر انواع اجاره به همراه مثال + موارد فسخ

گروه وکلای دادشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button