نقش وکیل در دعوی ملکی + انواع دعاوی ملکی

نقش وکیل دعاوی ملکی وکیل ملکی

وکیل در دعاوی ملکی نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند. اگر سری به دادگاه‌های ایران بزنید، بیشترین تعداد پرونده‌ای که با آن‌ها مواجه خواهید شد مربوط به دعاوی ملکی است. این دعوی‌ها روند دشوار و پیچیده‌ای دارند. همچنین اصطلاحات تخصصی مربوط به امور ملکی می‌توانند بسیار گیج‌کننده باشند. هر قدم و سخنی در فرآیند دادخواهی، حیاتی و تاثیرگذار است. شما ممکن است در این پروسه با یک اقدام نسنجیده، ناخواسته حق خود را ضایع کنید. برای جلوگیری از هر فاجعه‌ای، بهترین کار مشورت و همراهی یک وکیل متخصص در امور ملکی است. در ادامه انواع دعاوی ملکی و نقش وکیل در آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. به علاوه به نقش وکیل در تمام مراحل فرآیند دادخواهی نیز، خواهیم پرداخت.

انواع دعاوی ملکی و نقش وکیل در آن‌ها

گاهی در یک معامله ملکی، طرف مقابل شما از روی قصد یا ناخواسته به تعهدات خود عمل نمی‌کند. اگر ماجرا با صحبت‌های معمول حل نشود، شما برای رسیدن به حقوق خود، چاره‌ای جز اقدام از طریق مراجع قانونی نخواهید داشت. برای اینکار شما باید شناخت جامعی از اشکال مختلف دعوی‌های ملکی داشته‌باشید. همچنین باید بدانید که چطور می‌توانید از کمک متخصصان بهره‌مند شوید. و نقش وکیل در این فرآیند چه خواهد بود. ما در مقاله‌ای دیگر معنای دعاوی و انواعش را به طور مفصل بررسی کرده‌ایم. اما اکنون ذره‌بین را روی اقسام دادخواست‌های ملکی گذاشته‌ایم. این دعاوی به دو قسم اصلی حقوقی و کیفری تقسیم می‌شوند.

نقش وکیل در دعاوی ملکی در دادگاه

دعاوی ملکی حقوقی

حد و حدود دعاوی ملکی حقوقی به طور مشخص، توسط قانون‌گذاران، پیش‌بینی شده‌اند. در این نوع از دعوی مسئولین پرونده و قضات با توجه به قوانین موجود، دست به تصمیم‌گیری می‌زنند. مشورت با وکیلی که از این قوانین اطلاع کافی داشته باشد کمک شایانی به مطالبه حقوق شما خواهد کرد. همچنین همراهی چنین فرد متخصصی، در برابر داوران دعوا، از هرگونه خطای احتمالی جلوگیری می‌کند. اکنون که از نقش وکیل در این دعاوی مطلع شدیم؛ برای آگاهی بیشتر شما چند نمونه از مهم‌ترین دادخواست‌های حقوقی را بررسی خواهیم کرد.

امکان دارد شخصی مال غیر منقول شما را تصرف کند. این مال می‌تواند خانه، زمین یا مغازه باشد. هر چیزی که خاصیت جا‌به‌جایی نداشته باشد غیر منقول نامیده می‌شود. شما به عنوان مالک آن ملک، با در دست داشتن سند رسمی، می‌توانید برای تخلیه نزد مراجع قانونی دادخواست خلع ید مطرح کنید. پس شرط اصلی این دعوی اثبات مالکیت و سند رسمی است. اما اگر رسما سند آن ملک به نام شما ثبت نشده باشد، ابتدا باید مراحل اثبات مالکیت را از طریق قانونی طی کنید. بعد از آن می‌تواند با طرح دعوی خلع ید، درخواست تخلیه و بازپس‌گرفتن ملک خود را داشته‌باشید.

الزام تنظیم سند رسمی

در قراردادی که قولنامه نامیده می‌شود طرف مقابل شما یادآور می‌شود در تاریخی معین با دریافت وجه معلوم، ملکی را به شما فروخته است. اما طبق قانون زمانی شما مالک محسوب خواهید شد که مالکیت سند رسمی آن مال غیر منقول، به شما منتقل شده باشد. در شرایط معمول خریدار و فروشنده به دفتر اسناد رسمی مراجعه و انتقال را انجام خواهند داد. اما اگر طرف مقابل شما از انتقال مالکیت رسمی سر باز بزند، شما می‌توانید دعوی قانونی علیه او تنظیم کنید.

رهن به زبان ساده زمانی است که شما مالی را به عنوان وثیقه نزد کسی بسپارید. زمانی که شما بدهی خود را پرداخت کردید یا قرارداد بینتان تمام شد، طرف مقابل موظف است آن مال را به شما برگرداند. اما اگر آن شخص از بازپس دادن وثیقه امتناع کرد شما می‌توانید ادعای الزام به فک رهن تنظیم کنید. همچنین برای ایام عدم فک رهن امکان درخواست اجرت‌المثل وجود دارد.

نقش وکیل در دعاوی ملکی در دادگاه ایراندعاوی ملکی کیفری

در این نوع از دعوی با سهل‌انگاری و بی‌خبری قوانین معلوم مواجه نیستید. بلکه با سودجویان یا کلاه‌بردارانی رو‌به‌رو هستیم که جرمی مرتکب شده‌اند. جرم به معنی انجام دادن کاری خلاف قانون، یا نقض قوانین است. برای هر جرم، مجازات معلومی وجود دارد. در این نوع از دعاوی برای دادخواهی باید شکوائیه تنظیم کنید. نقش وکیل در این دعوی به دو صورت جلوه‌گر می‌شود. ابتدا قبل از انجام هر معامله ملکی، با مشورت و راهنمایی گرفتن از مختصصان قضایی و افراد با‌تجربه می‌توانید راه هر گونه کلاهبرداری را در برابر افراد سود ببندید. اما اگر در دام فریبکاران افتاده‌اید، با کمک وکلای مجرب خواهید توانست خود را نجات دهید و آن‌ها را به سزای عملشان برسانید. این نوع از دعوی طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود. فروش مال غیر از این جمله است. برای مثال‌های بیشتر از دادخواست‌های ملکی کیفری به راهنمای انواع دعاوی مراجعه کنید.

وکیل دعاوی ملکی و وکیل ملک در اصفهاننقش وکیل در فرآیند دعوی

همانطور که اشاره کردیم دعاوی ملکی پروسه‌ی طولانی و پیچیده‌ای دارند. هر محله از این فرآیند نیاز به آگاهی از مجموعه قوانین و اصطلاحات حقوقی دارد. در ادامه نقش وکیل در مراحل مختلف دادخواست‌های قانونی را بیان خواهیم کرد.

  • انتخاب دعوی

زمانی که شما با مسئله‌ای مواجه می‌شوید مراجعه به وکیل می‌تواند به شما کمک کند که متوجه شوید چگونه باید رفتار کنید و از چه طریق درخواست قانونی انجام دهید. نقش وکیل در انتخاب طرح دعوی بسیار حائز اهمیت است. او به عنوان یک فرد باتجربه و قانون‌دان، ابتدا مشخص می‌کند که موضوع مسئله‌ی شما یک دعوی حقوقی یا کیفری است. آن زمان شما متوجه خواهید شد که باید به عنوان شاکی، شکوائیه تنظیم کنید. یا اینکه به عنوان یک دادخواست حقوقی طرح دعوی کنید. بعد از آن مسئله‌ی مهم نوع دعوی شما در این دسته‌ها مطرح می‌شود. وکیل شما را، در مورد اینکه دادخواستتان را تحت چه عنوانی مطرح کنید، راهنمایی خواهد کرد.

  • جلسات دادگاه

مهم‌ترین نقش وکیل در دادگاه دفاع از موکل است. او به دلیل تجربه و تخصص آمادگی کامل برای دفاع از موکل خود، در برابر اتهامات و مدارک طرف دعوا، را دارد. همچنین به عنوان یک شخص آشنا با قوانین، مدارکی را که در دست دارید بررسی دقیقی خواهد کرد. به همین دلیل می‌توانید بهترین استفاده را از حداقل مدارک موجود ببرید. به‌علاوه اگر نیاز به اسناد و مدارک دیگری باشد به شما یادآوری می‌کند تا آن را فراهم کنید. در جلسات دادگاه ممکن است طرف مقابل هر لحظه مدرک یا شاهد جدیدی ارائه دهد. بدون شک شما در این شرایط آمادگی لازم را نخواهید داشت و امکان دارد با کمی تعلل و گیج شدن همه چیز از دست برود. اما وکیل شما می‌تواند با هر تغییر شرایطی به طور حرفه‌ای و کاملا مسلط مواجه شود.

  • پیگیری

متوجه شده‌اید که روند دادگاه‌ها بسیار طولانی و ادامه‌دار هستند. در این پروسه درخواست‌های زیادی از شما خواهد شد. برای مثال پرداخت هزینه‌ی کارشناسی، دریافت و مطالعه‌ی آن به عهده شما خواهد بود. همچنین شما به عنوان یکی از طرفین دعوا باید در زمان مقرر اعتراض یا عدم اعتراض خود را نسبت به هر حکم داده‌‌شده اعلام نمایید. وقوع خطا یا رد شدن زمان هر کدام از این وظایف از سر ناآگاهی نسبت به این امور، می‌تواند باخت شما به نفع طرف مقابل را به دنبال داشته‌باشد. نقش وکیل در راهنمایی در مورد این موارد و پیگیری ابلاغیه‌های دادگاه بسیار تاثیر‌گذار است.

متخصص امور دعاوی ملکی و وکیل ملکرفع ابهامات ملکی

در مورد مسائل قانونی املاک و اصطلاحات مربوط به آن‌ها، ابهامات زیادی در ذهن افراد وجود دارد. اکنون شما به عنوان یک فرد آگاه از تاثیر نقش وکیل در معاملات ملکی، می‌توانید با گرفتن مشورت از وکیل ملکی مجرب، نگاهی جامع و کامل به قوانین و حقوق خود پیدا کنید. همچنین وکیل نقش مهمی در تنظیم و پیشبرد دعاوی ملکی ایفا می‌کند. در این مقاله ما به طور مختصر به انواع دعاوی ملکی اشاره کردیم و چند نمونه‌ی شایع را توضیح دادیم. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در این باره و در مورد تمامی مسائل ملکی خود، با آقای مهدی علیجانی در ارتباط باشید. ایشان به عنوان بهترین وکیل اصفهان وکیل پایه یک دادگستری و متخصص امور دعاوی ملکی و وکیل ملک می‌تواند در هر زمینه‌ای شما را راهنمایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *