سیر تا پیاز سرمایه گذاری ملک (قسمت دوم)

سرمایه گذاری

در قسمت قبلی مجموعه مقالات سریالی در ارتباط با انواع کاسپین و نحوه‌ی سرمایه گذاری تهاجمی و تدافعی صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم برسی کنیم که چرا ملک بهترین سرمایه گذاری است؟ با ما همراه باشید.

چرا‌ در حوزه‌ی ملک سرمایه گذاری کنیم؟

اگر این چنین روحیه‌ای دارید در زمینه‌ای به جز ملک سرمایه‌گذاری نکنید!

در انتخاب روش‌های سرمایه‌گذاری خیلی دقت کنید. شما شغل اول‌تان را انتخاب می‌کنید. می‌بایست آن را متعادل با روحیه‌ی خودتان انتخاب کنید.

اگر فردی هستید که در تحلیل تاخیر دارید؛ نمی‌توانید امروز حتی یک دلار داشته باشید، یا یک نفر را ترور کنند قادر نیستید بلافاصله تحلیل کنید که الان باید چه کرد، خرید یا فروخت؟ پس مسلما بورس، طلا، ارز دیجیتال به درد شما نمی‌خورد. می‌بایست حوزه‌ای را انتخاب کنید که با تأخیر شما در تحلیل کردن سازگار باشد.

ممکن است شما روحیه‌ای داشته باشید که بخشی از زندگی‌تان سفر است. یک دفعه تصمیم بگیرید چند روز نباشید. اگر حوزه‌ای را انتخاب کردید که باید صبح به صبح لب تاپ را باز کنید موبایل‌تان را چک کنید که چه چیز بالا آمده است چه چیز پایین رفته  اصلا نمی‌توانید زندگی که دوست دارید داشته باشید.

اگر غیر از این باشد به یک آدم افسرده تبدیل می‌شوید. به یک آدم استرسی به یک فرد مضطرب از زندگی چیزی نمی‌فهمد. دلتان می‌خواست حوزه‌ای را انتخاب کنید که شما را به رویاهای مالی‌تان برساند در صورتی که شما را از هزینه‌های روزمره‌تان هم می‌اندازد.

اگر شخصیتی دارید که دوست دارید  اطلاعات و دیتای واقعی و غیر واقعی را تشخیص دهید و بعد بر اساس واقعیات بتوانید تصمیم‌گیری و تحلیل کنید حوزه‌ی سرمایه گذاری ملک را به شما توصیه می‌کنیم.

 

 حوزه‌ای را انتخاب کنید که اصل مال شما تحت هیچ شرایطی از بین نرود!

یعنی با صد میلیون تومان به حوزه‌ای ورود نکنید که امکان دارد پول شما به ۱۰ میلیون برسد. تحت هیچ شرایطی این پول حتی به ۹۹ میلیون هم نرسد. حتی با تورم هم جلو برود. با توجه به این شرایط کدام حوزه سرمایه‌گذاری مناسب این شخص است؟ موافق‌اید که ملک مناسب می‌باشد؟

تکانه‌های بازار حوزه‌‌ی سرمایه‌گذاری شما را تحت‌الشعاع قرار ندهد.

بدین معنا که فرض کنید یک اتفاق سیاسی می‌افتد و اقتصاد را تحت شعاع قرار می‌دهد. نتایج انتخابات آمریکا  می‌تواند روی مسائل اقتصادی ما اثر بگذارد. جنگی در کشورهای اطراف ما، یک حمله تروریستی یا هر موضوع دیگری می‌تواند  روی شاخص‌های اقتصادی تاثیر بگذارد. به این موارد تکانه می‌گوییم. تکانه‌های تکانه‌هایی است که بازار کسب و کار ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدل طناب و دیوار در تکانه های بازار

فرض کنید دیواری هست که طنابی را به آن وصل کردیم. یک طرف دیگر  طناب را  به دست خودمان گرفتیم.  اگر شروع کنیم و این طناب را تکان بدهیم یک موج در این طناب ایجاد می‌کنیم. اگر این حرکت در انتهای طناب که در دست ما است اتفاق بیافتد این حرکت آهسته آهسته شروع می‌کند و مرحله‌ای می‌رسد که این طناب به دیوار وصل شده است. یعنی آخرین نقطه که از سر می‌پذیرد. از تکان‌های ابتدای طناب در انتهای طناب هم هست.  الان می‌خواهم بگویم در حوزه سرمایه گذاری کدام حوزه‌ها اولین اثر پذیری را از تکانه‌های باز دارند و کدام حوزه‌ها آخرین اثر پذیری را دارند:

– حوزه‌هایی مثل دلار اولین تکانه‌ها را می‌پذیرد. اگر جایی یک حمله تروریستی و نتیجه انتخابات یا اظهارنظر مرد یا زن سیاسی اتفاق می‌افتد اولین تکانه را دلار می‌پذیرد.

– طلا ممکن است دومین حوزه‌ای باشد که آن را می‌پذیرد.

– سومین حوزه‌ی احتمالی بورس می‌باشد.

– در قدم بعدی بازار ماشین

– مرحله‌ی نهایی ممکن است ملک تحت تاثیر قرار بگیرد.

برسی کنید که حوزه‌ای که مطابق روحیه‌ی خود انتخاب کردید تا چه میزان متاثر از تکانه‌های بازار می‌باشد؟

 حوزه ملک می‌تواند اثرپذیری با مراحل زمانی مختلف داشته باشد.

مثلا در حوزه ساختمان اگر ساختمانی داشته باشیم قبل از اینکه این ساختمان بخواهد ساخته شود در ابتدا یک زمینی وجود دارد. سپس یک دکوراسیون داخلی، سفید کاری،ایجاد تهویه‌ی مناسب، نصب شیرآلات. سپس قرار دادن لوازم خانه و کابینت. موضوعی که وجود دارد هر چقدر از این زنجیره به سمت عقب برویم به نقطه‌ای می‌رسیم که اثرپذیری آن از تکانه‌های بازار کمتر است. به نوعی می‌بایست در بحث صنعت ساختمان حوزه‌ای که کمترین اثرپذیری یا دیرترین اثر پذیری را دارد انتخاب کرد. اکثریت افراد موفق در سرمایه گذاری ملک تمرکزشان بر زمین است. به ندرت به ساختمان می‌روند. انتخاب‌شان در زنجیره‌ بیشترین ارزش و عقب‌ترین حلقه است. بنابراین ملک کمترین اثر دیرترین اثرپذیری و تکانه را دارد.

بنابراین این چند نکته را مد نظر داشته باشید!

– کوچک‌ترین اتفاقی در اظهار نظر و موانع سیاسی می‌تواند دلار را تحت تأثیر قرار دهد. اما ملک را نمی‌تواند. به نوعی آن تکانه‌های ریز به آن عقب نمی‌رسد. تکانه خیلی درشت هم باشد (در حالت جنگ) خیلی سریع موضوعاتی مثل طلا و دلار و ارز دیجیتال را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما دیرتر به ملک می‌رسد. زمانی هم که می‌رسد اثر بزرگی روی ابتدای زنجیره را در انتها ندارد.

– گران شدن دلار روی لوازم خانه، دکوراسیون داخل تاثیر دارد اما روی زمین تاثیر ندارد. بنابراین می‌توانیم از تلورانس‌ها و جهش‌ها در امان باشم.

حالا به نظر شما بهترین حوزه‌ی سرمایه‌گذاری به عنوان انتخاب اول‌ با توجه به مدل طناب و دیوار چه حوزه‌ای است؟

زمانی که حوزه اصلی سرمایه گذاری‌تان  را مطابق با روحیات خودتان انتخاب کردید یک سرمایه گذاری پشتوانه داشته باشید

به پشتوانه‌ی سرمایه گذاری اصطلاحاً  زوج سرمایه‌گذاری می‌گویند. یعنی یک حوزه‌ای که ضعف‌های حوزه اصلی‌تان را پوشش بدهد.
حوزه‌ی ملک یکی از ضعف‌هایش تبدیل ملک به نقدینگی است.  اگر بخواهید جایی مال خوبی را بگیرید باید نقدینگی داشته باشید. افرادی که در حوزه ملک کار می‌کنند اکثرا آن را با خودرو جایگزین می‌کنند. تا در مواقعی که نیاز به نقدینگی داشتند بتوانند آن را بفروشند و نقدینگی را تأمین کنند. این ضعف حوزه ملک را جبران می‌کند. پس زوج سرمایه گذاری افراد موفق ماشین است و حوزه اصلی سرمایه گذاری‌شان ملک است. چون دوست دارند هر زمانی که خواستند تفریح کنند، یک تایمی نباشند. اگر نبودند این طور نباشد که سرمایه‌گذاری آن‌ها افت کند. حتی در زمان خواب و استراحت‌شان سرمایه‌ی آن‌ها رشد کند. در ملک این اتفاق می‌افتد. شما بخرید کاری نداشته باشید. خودش چند سال بعد رشدهای آنچنانی خودش را دارد.

نکته اساسی در خرید کردن در سرمایه گذاری

خرید کردن در سرمایه‌گذاری خیلی متفاوت از خرید کردن در کسب و کار می‌باشد. در سرمایه گذاری گاهاً قیمت خرید کردن خیلی مهم نیست.
در پس ‌انداز کردن پول به کمک ملک شما اگر زمین را متری ۱۰۰ هزار تومان هم بخرید هزار متر زمین هم باشد ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود. اما همان ملک دوره فروش‌اش شاید ۵ سال دیگر باشد و ۱۵ برابر شود. خیلی‌ها را دیده ام در سرمایه‌گذاری ملک که به خاطر ۱۰۰ هزار تومان پایین خریدن معامله را انجام نداده‌اند و آن ملک را از دست داده‌اند. ما در حوزه ملک می‌گوییم  تحت هر شرایطی فروشنده ضرر می‌کند. اما به نظر شما کدام فروشنده؟ فروشنده‌ای که پولی که با آن ملک می‌خرد با آن ملک نخرد. چیز دیگری بخرد و ملک جایگزین نداشته باشد.

چند نکته

  • خیلی مهم است که گاهی تماشا کنید.
  • – بدانید در خریدن خیلی قیمت خرید مهم نیست. اما زمان خرید بخرید.
  • –  بدانید در چه زمانی بفروشید.
  • زمانی که همه دارند می‌خرند شما باید بفروشید. زمانی که همه می‌فروشند شما باید بخرید.

 یک نکته فوق‌العاده حساسی که اگر این نکته را بتوانید رعایت بکنید شما را به گام بعدی می‌رساند:

به عنوان یک سرمایه گذار هوشمند ساعت سرمایه‌گذاری خودتان را بدانید. که چه زمانی موقع تماشا کردن است چه زمانی موقع خریدن است و  چه زمانی موقع فروختن.

در پایان

در این مقاله از مجموعه مقالات سریالی به این موضوع پرداختیم که چرا حوزه‌ی ملک یکی از بهترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری است. همچنین به دو نکته‌ی اساسی ساعت سرمایه گذاری و مدل طناب و دیواره پرداختیم.

این مقاله ادامه دارد…

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *