روش‌های پرداخت در قراردادهای خرید و فروش ملکی چگونه است؟

پرداخت بهای ملک

سلام به همه‌ی شما همراهان عزیز. خیلی خوشحالم که با یکی دیگر از مقالات کاربردی وکیل ملک در خدمت شما عزیزان هستم. روش پرداخت پول در معامله‌های ملکی دغدغه‌ی خیلی از صاحبین و خریداران است. هر ملکی دارای یک ارزشی است که از آن تحت عنوان ثمن معامله یاد می‌کنند. بخش اعظم اختلافات و مشکلات در این سبک قراردادها مربوط به چگونگی ارائه‌ی ثمن معامله در قبال ملک خریداری شده می‌باشد. اطلاعات ناکافی یکی از طرفین باعث ایجاد سوء تفاهم‌هایی می‌شود. در این مقاله قصد دارم به عنوان یک مشاور متخصص در حوزه‌ی ملک شما را با روش‌های پرداخت بها در این معاملات و مفسده‌ی هر کدام صحبت کنم. با من همراه باشید.

 

روش پرداخت پول در معاملات ملکی به صورت فی المجلس

 

 

تفاوتی نمی‌کند که خرید، رهن یا اجاره‌ی ملک باشد. ارائه‌ی ثمن المعامله در چندین مرحله صورت می‌گیرد.  یک بخشی از آن، ارزش ملک به صورت فی‌المجلس می‌باشد. منظور صحبت من این هست که در همان جلسه‌ی توافق و امضای بیع‌نامه بخشی از بهای ملک پرداخت می‌شود. بدین منظور باید از قبل بین خریدار و فروشنده با مشاور املاک هماهنگی لازم صورت گیرد. در غیر این صورت ممکن است توافق طرفین به نوشتن قرارداد منجر نشود.

 

ارائه‌ی ثمن المعامله در موارد رهن و اجاره

در موارد رهن و اجاره در صورت توافق طرفین، مالک و خریدار برای تنظیم مبایعه‌نامه به بنگاه معاملاتی مراجعه می‌کنند. در این صورت از مبلغ قرار داد به عنوان بیعانه پرداخت می‌گردد و مابقی مبلغ به هنگام تحویل کلید موکول خواهد شد. سپس  بنگاه سه نسخه از قرارداد تهیه می‌کند. یک نسخه برای هریک از طرفین و یک نسخه هم در بنگاه آرشیو می‌گردد.

 

ارائه‌ی ثمن المعامله در موارد خرید ملک

خرید ملک نیز با میزانی تفاوت، به همین منوال می‌باشد. عرف پرداخت در خرید به این صورت است که پس از توافق، طرفین به قصد تنظیم قرار به بنگاه مراجعه می‌کنند. طبق عرف معمولا بهای این خرید در سه مرحله فروشنده داده می‌شود. ۲۰ درصد یا یک سوم به عنوان بیعانه، بخش دوم در هنگام تحویل کلید (تاریخ تحویل کلید هم معمولا در بنگاه مشخص می‌گردد.) بخش سوم در محضر و در زمان انتقال سند.

 

راه‌های ارائه‌ی بها 

روش پرداخت بهای ملک در معاملات مسکن وابسته به توافق طرفین می‌باشد.  معمولا این کار با استفاده از چک صورت می‌گیرد. چک از روش‌های دیگر امنیت بالاتری دارد. انواع متفاوتی دارد که کاربرد برخی از آن‌ها در معاملات مسکن می‌باشد. لازم به ذکر است که باید همه‌ی مراحل و شیوه‌های انتقال وجه در قراردادنامه به صورت شفاف نوشته شود. خریدار هم در این صورت موظف است طبق تاریخ‌ها توافق شده در قرارداد که دارای کد رهگیری می‌باشد بهای ملک را پرداخت کند. در غیر این صورت خریدار با فسخ قرار داد و در نتیجه خسارت  از سمت فروشنده مواجه خواهد شد. این مورد خسارت‌ها معمولا در زمان افزایش ارزش ملک دیده می‌شود. به غیر از روش انتقال وجه  از طریق چک روش‌های دیگری نیز موجود است که از امنیت کمتری برخوردارند. در ادامه به معرفی تک تک این روش‌ها خواهیم پرداخت.

 

 

پرداخت از طرق چک عادی

از رایج‌ترین راه‌های پرداخت در معامله‌های مسکن، از طریق چک عادی می‌باشد. منظور از چک عادی نوعی است که دارنده‌ی حساب در قبال خرید اجناس به طلبکار خود در وجه وی یا حامل صادر می‌کند. این تکه کاغذ به خودی خود فاقد اعتبار است و اعتبار خود را از دارنده‌ی حساب کسب خواهد کرد. این روش معمولا خطراتی به همراه دارد. اگر به هر دلیلی پاس نشود با مسئله‌هایی مواجه خواهید شد. باید مراحل قانونی طی بازه‌ی زمانی صورت گیرد تا در نهایت مبلغ مورد نظر دریافت گردد. من به شما توصیه می‌کنم در معاملات خود از چک شخصی تا حد امکان استفاده نکنید. تنها در صورتی از این روش معامله را پیش ببرید که هر دوی شما به هم اطمینان کامل دارید یا فرد مقابل تاجری مطمئن می‌باشد.

 

چک بانکی تضمین‌شده

این نوع ضمانت‌نامه تحت عنوان چک رمزدار شناخته می‌شود که توسط بانک و به عهده‌ی او صادر می‌گردد. در نتیجه بانک پرداخت آن را تضمین می‌کند و با پول نقد هیچ تفاوتی ندارد. شخصی که این چک در وجه او صادر شده می‌تواند با مراجعه به هریک از شعب بانک صادر کننده در هر بخشی از کشور مبلغ مورد نظر را دریافت کند. از بهترین مزیت‌های آن این است که حتی در صورت فوت یا ورشکستگی دارنده‌ی حساب باز هم این شرایط برای شما فراهم است که مبلغ را دریافت کنید. اما بی‌نقص نیست. اگر به هر دلیل منقود گردد هر شخصی که آن را بیابد می‌تواند دریافت کند. در این صورت شخص دریافت‌کننده باید فورا به بانک اطلاع دهد تا از پرداخت آن جلوگیری کند.

 

چک بین بانکی تضمین‌شده

مشابه روش قبلی است اما از امنیت بیشتری برخوردار است به این دلیل که به نام طرف معامله است و با شماره حساب او صادر می‌گردد. بنابراین صرفا شخص دریافت‌کننده قادر به دریافت مبلغ است. قابلیت دریافت بها از این روش صرفا به صورت نقدی است و می‌توان آن را به حساب واریز کرد. جدا از مزیت امنیت بیشتر باز هم نقص‌هایی وجود دارد اگر معامله به هردلیلی فسخ شود خریدار باید چک را به حساب بخواباند و بعد مبلغ را به حساب فروشنده بازگرداند. توصیه می‌کنم از این روش بسیار محتاطانه استفاده کنید. اگر با فرد سودجو معامله کنید و قصد آزار شما را داشته باشد حتما به دردسر بزرگی می‌افتید.

 

انتقال وجه کارت به کارت و از طریق دستگاه پوز

انتقال وجه از طریق کارت به کارت معمولا برای پرداخت بیعانه انجام می‌شود. زیرا با این روش مبلغ محدودی انتقال می‌گردد. لازم به ذکر است که این روش پرداخت حتی با وجود کد رهگیری و امکان استعلام از بانک مبدا و مقصد روش مطمئنی برای پرداخت معاملات مسکن نمی‌باشد. بعضی از بنگاه‌ها دارای دستگاه پوز هستند و مبلغ بیعانه از طریق این دستگاه‌ها انتقال داده می‌شود. در این روش با تضمین بنگاه‌دار  مبلغ مورد نظر به حساب شخص فروشنده واریز می‌گردد. گاهی اوقات خریدار در زمان انتقال سند در دفترخانه‌ی رسمی بخشی از بها را توسط کارت‌خوان محضر به حساب فروشنده واریز می‌‌‌‌‌‌‌‌کند.  این روش صرفا زمانی از امنیت کافی را دارد که به صاحب محضر یا بنگاه شناخت و اعتماد کاملی وجود داشته باشد.

 

توصیه‌های من در روش پرداخت پول خانه و آپارتمان

 

 

۱٫به شما پیشنهاد می‌­کنیم قبل از حضور در جلسه‌ی امضای قرارداد حتما با مشورت مسئول بنگاه اقدامات لازم برای تامین بخش مربوط به فی‌المجلس از طریق چک بانکی تضمین شده انجام دهید. تا در زمان امضای مبایعه‌نامه با مسئله‌ی روش پرداخت بخش اول روبه‌رو نشوید.

 

۲٫ زمانی که شما مبلغی از ثمن معامله را به صورت چک بانکی تضمین‌شده در وجه فروشنده صادر می‌کنید حتما مشخصات مربوطه‌ی چک را در قرداد قید کنید.

 

۳٫اگر چک به نام خریدار نیست و صادر کننده‌ی آن شخصی به غیر از او است، حتما در قسمت وجه، نام خریدار را درج کنید. همچنین صادرکننده در هنگام ارائه‌ی چک باید پشت آن را امضا کند تا تعهد خود را نسبت به پرداخت آن ثابت کند. در غیر این صورت اگر برگشت بخورد به دلیل اینکه اسم و امضایی از فروشنده نیست نمی‌تواند علیه خریدار شکایت کند.

 

صحبت پایانی

در این مقاله انواع روش‌های انتقال وجه ملک را به شما عزیزان ارائه دادم. مراجعه به بانک و دریافت چک‌های رمزدار نیازمند هزینه و زمان بیشتری است اما این روش از امنیت بیشتری برخوردار است. اگر نیاز به مشاوره یا در انجام معاملات ملکی دارید می‌توانید از طریق پل‌های ارتباطی با ما تماس حاصل نمایید. تیم قوی و حرفه‌ای وکیل ملک شما را راهنمایی می‌کند تا با اطمینان خاطر کامل نسبت به قراردادهای ملکی اقدام کنید و خطر شکست و فسخ را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button