مطالبه بهای املاک قرار گرفته در طرح‌های شهرداری

مطالبه املاک طرح شهرداری

با سلام خدمت همه‌ی شما همراهان عزیز. خیلی خوشحالم که با یکی دیگر از مقالات کاربردی از سایت وکیل ملک در خدمت شما عزیزان هستم. شاید با این مساله مواجه شده‌اید که زمین شما در طرح شهرداری قرار گرفته باشد و برای دستیابی به حقوق خود قصد داشته باشید قانونی اقدام کنید. در این مقاله قصد دارم در ارتباط املاک قرار گرفته در طرح‌های شهرداری با شما صحبت کنم. درمورد مسائلی از جمله: مطالبه بهای ملک واقع در طرح شهرداری چگونه انجام می شود؟  اصلا شرایط تملک املاک واقع در طرح‌ چیست؟ قیمت املاک تملک شده چگونه تعیین می‌گردد؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات سودمندی در این زمینه در خدمت شما عزیزان قرار دهم.

 

آشنایی با دعوی مطالبه بهای ملک واقع در طرح شهرداری

شهرداری مانند سایر ارگان‌ها برای ارائه‌ی طرح‌های خود نیاز به ملک دارد. در صورتی که املاک در اختیار او کافی نباشد، نیازمند تملک املاک شهروندان می‌گردد. گاهی بین شهروندان و این سازمان در این زمینه اختلاف نظرهایی ایجاد می‌شود که این مسئله منشا طرح دعوا است. در این زمینه قوانینی وضع گردیده است تا مانع سوء استفاده خودسرانه‌ی این ارگان گردد. افرادی که ارضی از آن‌ها مورد تملک شهرداری واقع شده برای دستبابی به حقوق خود می‌توانند قانونی اقدام کنند.  این نوع مطالبه به عنوان «مطالبه بهای زمین» تعریف می‌گردد. بر اساس ماده واحده قانون نحوه تقویم ابنیه، املاک و اراضی مورد نیاز شهرداری، مصوب ۱۳۷۰، مالک می‌تواند با ارائه‌ی دادخواست، قیمت ارض را به نرخ روز مطالبه کند؛ بنابراین نمی‌توان شهرداری را به انتقال ملک به مالک محکوم کرد.

 

مطالبه بهای ملک واقع در طرح شهرداری چگونه انجام می شود؟

باید در دادگاه صالح، رسیدگی به این دعوی را مطرح کنید. سپس محل وقوع ارض غیرمنقول برای رسیدگی به دعوی مطالبه بهای آن واقع در طرح شهرداری در دادگاه صلاحیت‌دار شناخته می‌شود. شما دادخواستی تنظیم کنید. به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید. موضوع دادخواست را به عنوان (مطالبه بهای ملک واقع در طرح شهرداری) تنظیم کنید. در این دادخواست شما باید نام و مشخصات خود را به عنوان خواهان و همچنین مشخصات شهرداری و منطقه‌ی مرتبط را به عنوان خوانده قید کنید. عنوان خواسته هم مطالبه‌ی بهای عادلانه ملک می‌باشد. سپس برای برسی درخواست شما وقت تعیین می‌کنند. در صورت اعتراض شما به قیمت تعیین شده  کارشناسان رسمی دادگستری موظف‌اند قیمت واقعی ارض را باتوجه به مشخصات آن و بعد از بازدید محلی به دادگاه اعلام نمایند. اگر هم مسئله‌ی اصلی شما عدم پرداخت بهای آن توسط شهردار می‌باشد اصولاً دستور پرداخت آن توسط دادگاه صورت می‌گیرد.

 

تخمین بهای ملک واقع در طرح شهردار

 

 

 

 

 

 

بهای ارض با توجه به نوع آن توسط مالک و شهرداری ضورت می‌گیرد. اگر طرفین درمورد بها به توافق نرسند این مسئله برای رسیدگی به دادگاه صالح ارجاع می‌گردد. البته شاید هم مالک نسبت به قیمت پیشنهادی اعتراضی نداشته باشد. اما اعتراض او نسبت به تصرف ملک بدون پرداخت بهای آن می‌باشد. شاید این سازمان در ضمن تصرف ارض مربوطه بهای آن در زمان معین پرداخت نکرده است. در این شرایط مالک باید دادخواست خود را به مراجع صالح تحویل دهد. لازم به ذکر است که قیمت روز ارض توسط سه کارشاس رسمی دادگستری و مورد اطمینان تعیین می‌گردد. نفر  اول به انتخاب شهردار نفر دوم به انتخاب صاحب ملک و نفر سوم به انتخاب هر دو تعیین می‌شوند. براساس تبصره‌ی دوم  اگر در انتخاب کارشناسی که طرفین با توافق یکدیگر تعیین می‌کنند، توافقی حاصل نشود، دادگاه محل وقوع ارض، کارشناس را انتخاب می‌کند.

 

 

چگونه بهترین وکیل مطالبه بهای ملک واقع در طرح شهردار را بیابیم؟

بهترین وکلا  در این زمینه کسانی هستند که تخصص در بحث های شهرداری و مطالبه بهای ملک واقع در طرح‌های این سازمان را دارند. برای انتخاب بهترین وکیل این موارد را مد نظر داشته باشید.

۱-رزومه و قیمت پیشنهادی از چند وکیل

۲-هزینه مشاوره اولیه

۳-امتیاز و میزان رضایت اشخاص دیگر نسبت به وکیل مورد نظر

 

 

شرایط تملک املاک واقع در طرح‌های شهردار چیست؟

 

۱-تملک به دلیل نیازهای عمومی:

 اجرای طرح های عمومی، عمرانی و حتی نظامی عمدتا در راستای تامین نیازهای عمومی است. در این زمینه  قانون‌گذار رفع احتیاجات عمومی را  بر حقوق خصوصی اشخاص ترجیح می‌دهد. درنتیجه سلب مالکیت از اشخاص در جهت حفظ منافع عموم را صادر می‌کند. طبق ماده ۲ لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت، تملک املاک خصوصی جهت اجرای طرح‌های دولتی تنها در صورتی مجاز می‌باشد که اجرای به موقع طرح‌های مذکور برای امور عمومی و امنیتی لازم و ضروری باشد.

 

۲-فقدان اراضی ملی و دولتی:

 مطابق تبصره ۱ ماده ۲ لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت، شهرداری یا سایر دستگاه های اجرایی موظف هستند در مرحله‌ی  اول جهت اجرای طرح های عمومی، عمرانی و نظامی خود از املاک و اراضی ملی یا متعلق به دولت بهره ببرند. در صورت نبود این قبیل اراضی می توانند املاک خصوصی را تملک نمایند. نبود اراضی ملی یا متعلق به دولت حسب مورد باید به تایید وزارت جهاد و کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی یا اداره کل راه و شهرسازی برسد.

 

 چند نکته در ارتباط با مطالبه‌ بهای ملک واقع در شهرداری 

۱- به هیچ عنوان برای زمین مورد نیاز شهرداری اعتراضی وارد نیست.  مالک در این صورت نمی‌تواند مانع اجرای طرح شود.

۲-افراد تشکیل‌دهنده‌ی هیات تعیین بهای ارض باید از کارشناسان رسمی دادگستری باشند.

۳- به این دلیل که دعوای مورد اشاره از دعوای مالی محسوب می‌شود تصرف این سازمان قبل از رضایت شما غاصبانه نیست و مشمول پرداخت اجرت المثل نمی‌گردد.

۴- شما تنها می‌توانید قیمت ملک خود را به نرخ روز با ارائه‌ی دادخواست مطالبه کنید. بنابراین نمی‌توان شهردار را به انتقال ملک به مالک کرد.

۵-  به کفته‌ی آرای مراجع قضایی در صورت استفاده‌ی ملک توسط شهردار برای ایجاد پارک، کوچه یا خیابان ملک تلف می‌گردد. پس سازمان به پرداخت مبلغ ملک مورد غضب محکوم می‌گردد.

 

شرایط تعویض املاک اشخاص با اراضی دولتی و ملی

 

 

دستگاه اجرایی می‌تواند  زمین اشخاص را با ارض دولتی معاوضه کند. اما باید رضایت مالک را جلب کند و ارزش املاک مورد معاوضه طبق نظر هیئت کارشناسی تعیین گردد. البته نمی‌توان اشخاص حقوقی را مجبور به واگذاری کرد و اگر سرمایه‌ی افراد خسارتی وارد گردد، سازمان مربوطه موطف به جربان خسارت می‌باشند. اگر برای ارض مورد نظر مجهول‌المالک، در مالکیت آن اختلافی وجود داشته باشد، یا فوت مالک وجود داشته باشد از طرف دستگاه اجرایی اخطاریه‌ای صادر می‌گردد. مالکان حدودا یک ماه فرصت دارند تا برای انجام معامله به شهرداری رجوع کنند. در صورت عدم مراجعه طبق اخطاریه‌ی دیگری فرصت ۱۵ روزه‌ای مجدد داده می‌شود.  بعد از اتمام مهلت در صورت عدم مراجعه بهای ارض مورد نظر را طبق نظر کارشناسان به صندوق ثبت محل استقرار سرمایه واریز می‌گردد. دادستان هم به جای مالک سند انتقال را امضا می‌کند. شهردار هم ظرف مدت یک ماه می‌تواند اقدام به تخلیه کند.

 

در پایان

در این مقاله اطلاعات مفید و سودمندی در زمینه‌ی مطالبه‌ی بهای املاک مورد نیاز برای طرح‌های شهرداری به شما همران ارائه دادیم. مجددا به شما عزیزان یادآوری می‌کنم  موارد حقوقی از پیچیدگی خاصی برخوردارند. توصیه می‌کنم در صورتی که با این مساله رو‌به رو شدید حتما برای تعیین قیمت و موارد حقوقی دیگر از یک وکیل خوب راهنمایی بگیرید. تیم قوی و حرفه‌ای وکیل ملک آماده‌ی خدمت‌رسانی و پاسخ‌گویی به سوالات شما در این زمینه است. با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *